Vinterlöpning

3. Knasigaste råden mot halka…

Författat av Icebug

Vinterlöpning, del 3:
Slipp halka – gå som en pingvin. Du kan aldrig ana hur många olika tips på hur du ska slippa halka som flyter omkring där ute…

Varför det är bra att fortsätta gå och springa utomhus även under vintern finns det hundratals svar på. Men en bra grej, i alla fall om du tänker att du ska motionera för att tappa lite vikt eller behålla nuvarande vikt, är att kroppen gör av med mer energi för att kunna hålla sig varm när temperaturen ute sjunker. Studier har visat att förbränningen ökar med upp till 15 procent när du väljer att gå eller springa utomhus i kyligare grader, jämfört med att springa eller promenera på ett löpband inomhus!

Så, hur gör du då för att hålla dig på benen och kunna fortsätta träna utomhus, även när halkan slår till?
Om du börjar googla lite kommer du hitta en massa gamla tips och tricks.

Och visst, vet man inte att det finns dubbade skor är det här bättre än inget. Men Pingving-gång alltså…!
(Googla på ”walk like a pinguin” och det finns massor).

I videon ovan listas alltså åtta relativt enkla punkter att tänka på innan du går ut och går. Förutom de här knepen föreslås även att du kan gardera dig från skador genom att bära olika skydd som hjälm eller knä- och handledsskydd. Sedan sägs det också att en grovare sula som är gjord för halka är bra. Det är dock osäkert vad en endast en lite grovare sula kan ha för effekt på ren is…

Hur du vill bedriva din vinterträning är naturligtvis upp till dig. Vi kan dock lova är att det finns smidigare – och säkrare – alternativ. Det är bara att släppa sargen och testa i vinter!

Om författaren

Icebug

Lämna en kommentar