Fri frakt vid köp över 1 000 krJust nu har vi längre leveranstider pga inventering

Promenaden – bättre än du tror!

En enkel promenad på cirka 30 minuter om dagen är bland det bästa du kan göra.

Förr gick vi till brevlådan och hämtade posten. Nu trillar den in i fickan där du har mobilen. Du behöver inte ens knalla runt i affären och köpa mat – den kommer till dörren. Studier visar att hela 40 procent av alla vuxna inte promenerar alls och i takt med att teknologin gör vårt dagliga liv allt enklare, växer antalet.

Det mest effektiva du kan göra för att få ett friskare och längre liv är att träna, det är kanske ingen hemlighet. Men att du kommer långt med 30 minuters rask promenad är något som borde lyftas mer.

Enligt Anders Hansen, överläkare i psykiatri som skrivit boken Hjärnstark, lever den som rör på sig en halvtimme varje dag, i genomsnitt fem år längre. Det är goda nyheter – för det är nyheter som de flesta av oss klarar av att leva upp till!

Kolla bara vilka fördelar som kommer med den lilla dagliga promenaden!

1. Du sover bättre!

En morgonpromenad kan göra det lättare att sova på kvällen! Det visar en studie publicerad i tidskriften Sleep. Efter 16 veckor av morgonpromenader (på cirka 30 min) ungefär tre gånger i veckan sov personerna i studien hela 46 minuter längre per natt.

2. Lika hälsosamt som löpning

Tror du att det krävs blod, svett och tårar i löpspåret för att träningen ska ge rätt effekt? Dags att tänka om. Bränner du lika många kalorier är de långsiktiga hälsoeffekterna desamma, enligt forskarna på Harvard Medical School.

3. Minskar risken för bröstcancer

Även om det bara blir någon timme i veckan, minskar risken för bröstcancer genom promenader enligt en studie i Journal of the American Medical Association. Kroppsfettet minskar i takt med promenaderna och det är bra för östrogenhalten. Studien har gjorts på 74 000 kvinnor mellan 50-79 år. De kvinnor som lyckades gå ner i vikt med hjälp av promenader minskade risken för bröstcancer med 30 procent. Och även om kvinnan fortsatte vara överviktig minskade ändå bröstcancern hos de promenerande kvinnorna med 10-20 procent.

4. Gör dig glad

Att promenera kan minska känslan av oro, stress och depression. När du känner dig nere kan endast 30 minuters promenerande få dig att må lite bättre!

5. Mindre ledvärk

Raska promenader minskar risken för ledvärk och jobbiga saker som sjukdomen artros. Du förhindrar dessutom att värken överhuvudtaget uppstår om du går 8-10 kilometer i veckan.

6. Bättre immunförsvar

Bästa medicinen mot vinterns sjukdomar är faktiskt promenader. En studie med mer än 1 000 män och kvinnor visar att de som promenerade 5 dagar i veckan, minst 20 minuter vid varje tillfälle, hade 43 procent färre sjukdagar än de som motionerade en gång i veckan eller mindre.

7. Håller åldersrelaterade sjukdomar borta

Flera studier har visat att promenader på bara 45 minuter i veckan håller ålderssjukdomen Alzheimers på avstånd. Att ta regelbundna promenader håller hjärnan igång och har också visat sig göra äldre människor både nöjdare och gladare.

8. Förbättrar sexlivet

Som vi vet är motion och sexuell aktivitet nära besläktade. En färsk studie bland kvinnor i åldern 45 till 55 år visade att genom att promenera varje dag ökade både deras sexlust och tillfredsställelse.

9. Sist men inte minst – du behöver inte ens powerwalka för att må bättre!

Det räcker faktiskt med att gå 1,2 kilometer om dagen med en hastighet av 3-4 kilometer i timmen för att uppnå positiva effekter på hälsan. Inte illa alls om du känner dig lite lat!

Inspireras mer!
Följ vårt nyhetsbrev.

Icebug gör skor med världens bästa grepp, höjer ribban för hållbarhet i branschen och gör det enklare för alla att komma ut i naturen.

Fabriksstråket 35, 433 76 Jonsered|webshop@icebug.se

Denna webbplats använder cookies för att behandla dina personuppgifter och förbättra din upplevelse. Genom att klicka OK eller navigera denna webbplats godkänner du användandet av dessa cookies.