Toves nio tips för vinterlöpningen

Att ta sig ut och träna under vintern kan kännas lite motigt. Men med rätt grejer – och inställning – slår det löpband och gym sju dagar i veckan! Här har du Tove Alexanderssons bästa tips för att lyckas!

1. Bestäm dig och sätt ett mål.

Ha ett mål med träningen. Stick inte bara ut och spring för att du ska springa. Bestäm att du ska springa till det här stället, se det där eller göra det här. En gnistrande vinterdag är det bara att låta tankarna flyga och njuta av omgivningarna med är det mörkt och slaskigt gäller det att ha lite pannben. Så sätt upp delmål. Till och med under passet. Lura dig själv att du bara ska springa fram dit. Och sen kanske det känns bra när du väl kommer dit så då fortsätter du.

2. Variation.

”Jag tycker att man ska variera sin träning så mycket det går. Våga dig ut i skogen och terrängen så mycket som du kan. Skogen är full av intryck och du kan vara här och nu på ett väldigt speciellt sätt. Det blir roligare och kroppen mår bra av det. ”

3. Var inte rädd för snön.

''Att våga ge sig ut och pulsa lite på sidan av vägarna är både roligt och riktigt bra träning. Du ska inte vara rädd för att testa nya saker och inte vara rädd för känslan ”det blev inte så bra det här”. Även om det var svårare och klumpigare än du trodde så har det gjort hela kroppen gott''.

4. Utrustning.

”Det blir mycket viktigare på vintern. Det är inte så kul om man bara halkar och fryser. Så se till att du har rätt grejer. Jag kör alltid med underställ och någon form av vindjacka, sedan justerar jag efter väder. Är det kallt har jag ett varmare underställ eller en tjockare jacka, är det varmt har jag en tunnare jacka. Är det osäkert kompletterar jag med en väst.”

''Det är inte konstigt att folk mår dåligt när allt bara snurrar hela tiden. Släpp telefonen och sociala medier och gå ut och rör på dig i din takt. Att vara ute i naturen hjälper dig att må bra.''

5. Vinterintervaller

”Jag skulle faktiskt vilja slå ett slag för att springa intervaller även på vintern. Många tränar mycket distansträning på vintern och tycker att det kan vara lite segt. Om man i stället bestämmer sig för att köra intervaller har man ett tydligt mål och då är det enklare att ta sig igenom passet.”

6. Metalldubb.

”Jag springer nästan alltid med metalldubb på vintern, eftersom underlaget kräver det. Springer jag mycket asfalt eller grusväg ser jag också till att välja ett par väldämpade skor eftersom allt blir mycket hårdare på vintern.”

7. Känns det tungt? Tänkt på allt du aldrig kommer få på gymmet.

Visst kan det vara bekvämt att träna på gymmet- men det är nåt helt annat att faktiskt röra sig från ett ställe till ett annat. Naturen ger ett inre lugn du inte får på gymmet. Tänk på alla positiva grejer det finns med att vara ute. Inte stå och stampa på samma ställe och stirra på en vägg utan att få ta sig någonstans och dessutom få fylla lungorna med frisk luft.

8. Träna tillsammans.

”Det blir mycket roligare, särskilt under vinterhalvåret när det blir så mörkt. På sommaren tycker jag att man kan ha det bra på egen hand, att springa och njuta av solen – men på mörka kvällar är det trevligt med träningssällskap. Dessutom blir det enklare att faktiskt ta sig ut om man har bestämt med någon annan.”

9. Skippa kilometertiderna och pressen.

''Ibland blir det inte så bra som du hade tänkt dig. Att springa på vintern är att inte riktigt veta vad det kommer bli – så strunta i att försöka sätta en massa personliga rekord. Och strunta i om du inte kom så långt du hade tänkt. Det viktigaste är att du tog dig ut''.

Tove AlexanderssonFler tips för vinterträningLäs mer

Inspireras mer!
Följ vårt nyhetsbrev.

Icebug gör skor med världens bästa grepp, höjer ribban för hållbarhet i branschen och gör det enklare för alla att komma ut i naturen.

Fabriksstråket 35, 433 76 Jonsered|webshop@icebug.se

Denna webbplats använder cookies för att behandla dina personuppgifter och förbättra din upplevelse. Genom att klicka OK eller navigera denna webbplats godkänner du användandet av dessa cookies.