FRI FRAKT PÅ BESTÄLLNINGAR ÖVER 1000 SEKVANLIGA FRÅGORHITTA BUTIKENFÖRLÄNGT ÖPPET KÖP TILL 22 JANUARI
Icebug
Icebug

Bort från soffan och ut i skogen!

Med en kvart om dagen vill vi inspirera till ett grönare liv - med Skogsbad!

Att vistas en stund i skogen har en hel rad fördelar för dig och din kropp. Du blir till exempel mindre stressad, får lägre blodtryck och du blir gladare. Du behöver inte ens vara bland träden särskilt länge för att märka effekt.

Vi på Icebug spenderar mycket tid i skogen. Det gör även våra vänner Cecilia och Peppe, som driver Holistic Training - ett inspirationsföretag för träning och hälsa med helhetsfokus. Tillsammans har vi satt ihop en 8 punkter om fina stunder i skogen. Sådana stunder som de allra flesta klarar av att genomföra utan problem.

Vi kallar det skogskvarten. 15 minuter om dagen i din egen takt och i din egen favoritskog.

1. Lek!

Att bli vuxen är att glömma bort hur man leker, brukar det heta. Måste det vara så? Nej, säger vi. Särskilt inte i skogen där ingen annan ser dig. Häng i grenar, klättra i träd, hoppa över stockar och gör vad du vill. Skogen är det roligaste, bästa och största gym som någonsin kommer att byggas.

2. Tillåt dig känna efter.

Ta av dig skorna en stund. Låt vattnet från en liten bäck sippra fram mellan tårna. Lägg händerna på en skrovlig stam, ät ett blåbär och andas. Vardagen är fylld av måsten och ibland är det svårt att hinna med att fundera på hur man mår eller vad man vill. 15 minuter i lugn och ro kanske inte löser allt, men det är bra mycket trevligare än att låsa in sig på toaletten och gråta en skvätt.

3. Lägg dig ner.

Har du någonsin tänkt att den där fluffiga mossan ser inbjudande ut? Testa då! Att lägga sig ner i skogen är något helt annat än att lägga sig på soffan. Du hör vinden, fåglarna, ser trädkronorna och solstrålarna. Bara ligg där och andas, lyssna och känn. Bort flyger alla små bekymmer och in sveper ett obeskrivligt lugn som bara skogen kan ge.

Icebug

4. Utefrulle.

Att all mat smakar bättre utomhus är en sanning. Gör i ordning några mackor och lite dryck och ta med dig barnen, hunden eller bara dig själv ut i grönskan. Duka upp på en sten. Där spelar det ingen roll om det spills och kladdas och om någon inte kan sitta stilla – och aptiten fixar den friska luften.

5. Sitt stilla på en stubbe.

Vi människor måste lära oss att bara vara igen. Vårt råd är att gå ut i skogen och sätta sig på en stubbe och verkligen bara sitta där och glo. Ingen telefon och inget annat. Peppe och Cecilia säger likadant. Det kanske känns svårt i början men när du väl fått kläm på det kommer du längta till den där stubben. Till tystnaden och till dina egna oavbrutna tankar.

6. Skogsyoga.

Yoga är populärt. Vi säger, go wild with it. Det inre lugn och styrka du får av yogan får en ny dimension med skogens hjälp. Ta med dig dina favoritpositioner och dra till skogs, helt enkelt.

Icebug

7. Lär dig ett träd.

Promenera är något de flesta ägnar sig åt i olika utsträckning. Men ingen promenad är lika fantastisk som den som görs i skogen. Här kan du dessutom passa på att plocka något ätbart eller att lära dig ett par saker. Välj en liten runda och se vilka träd du kan hitta. Gran, tall och björk i all ära – men kan du skilja på tex asp, alm och al?

8. Vik av från rundan.

Varför lufsa omkring på asfalt bland bilar, avgaser och rödljus när det finns en hel grön värld att sätta fötterna i? Och varför bara springa eller gå där det finns en stig? Sätt fötterna i mossan och bland granriset och kör där istället. Bra för både balans och styrka.

Nyhetsbrev

Inspireras mer!
Ta del av vårt nyhetsbrev.

Fabriksstråket 35, 433 76 Jonsered|webshop@icebug.se